TWAALF hoogstamfruitbomen aan de Westakkers

Vanaf de Westakkers (Zomerdijk) zijn ze bijna niet te zien maar ze staan er inmiddels wel. Een verslag en foto’s van een leuke, leerzame en voor het milieu zeer nuttige ochtend. ?

We hebben UITGESTOKEN,  GEBOORD, GEGRAVEN, OPGEVULD, AANGEDRUKT
En dan EXTRA WATER, DE BLOESEM ERUIT, GEEN VRUCHTEN DRAGEN, OOGSTFEEST

Het achterste stuk grond van de Volkstuinen Vereniging werd niet optimaal benut, er stond ‘n paard, ’n schaap  of er werd wat gehooid.  ‘Dat kan beter’ dachten we, en nu staan er dus twaalf fruitbomen.

BIJEN en ANDERE INSECTEN, VOGELS en VEEL ANDERE DIEREN uit Berlicum zijn er blij mee. Wij ook, want we lusten op zijn tijd wel een appeltje of een peertje! Jij toch ook?

Wij, een aantal leden van onze Volkstuinvereniging en SLA (Stichting Landschapsbeheer Aa-dal) hebben de bomen onder de bezielende leiding van Jeroen Charpentier (van Charp.nl) geplant. Natuurlijk is hier een heel proces aan voorafgegaan. Allereerst bedenken wat we met dat stuk grond kunnen doen, dan het overleg over de uitvoering, een subsidieaanvraag, bepalen welke fruitbomen er komen en extra vrijwilligers zoeken die helpen met het aanplanten.

EN DAN AAN DE ARBEID!

Na werkoverleg op de ochtend zelf  (zaterdag 12 december 2020) werden eerst de zoden UITGESTOKEN en de eerste gaten (voor de palen) in de grond  GEBOORD waartussen met de schop een gat voor de kluit GEGRAVEN moest worden. De bomen waren die ochtend pas gerooid en liggen onder het zijl zodat de kluit niet uitdroogt. Ook heeft Jeroen de kruin en het wortelstelsel hier en daar bij gesnoeid en moesten ze op een bepaalde manier in de grond, zodat de slechtst ontwikkelde kant van de boom op het zuiden gericht was. Op dit manier ontwikkelt de boom zich evenwichtiger. De aarde (vermengd met biologische mest) die vervolgens het gat weer OPVULDE moest op een bepaalde manier AANGEDRUKT worden.

Jeroen doet het ons voor: “Je zet de bal van je voet naar de stam toe en dan druk je je hak rustig naar beneden. Dus niet zomaar wat met je voet erop stampen want dan beschadig je de wortels!”

Ook het gaas moet er omheen. Straks als er weer schapen lopen dan willen we niet dat ze aan de stam gaan knabbelen en de boom hierdoor beschadigen. In het voorjaar als de boom de voeding uit de grond omhoog transporteert is de stam lekker sappig, en de schapen weten dat.

GAAS EROM DUS!

Tijdens de werkzaamheden kletsen wij vrijwilligers er lustig op los en nuttigen ook nog een kopje koffie met een koekje. Na een paar uurtjes werk zijn we klaar, denk je dan.

MAAR NEE HOOR!

Als de zomers zo warm blijven als de afgelopen jaren dan zullen we de bomen EXTRA WATER moeten geven. Daarom is er om elke kluit ook een dammetje gemaakt. En op het einde van het voorjaar moeten we DE BLOESEM ERUIT moeten halen. Huh! Ja, echt waar. De bloesem is goed voor de bijen en andere insecten maar de eerste jaren willen we dat de bomen groot en sterk worden, daar hebben ze veel energie voor nodig en dus mogen ze nog GEEN VRUCHTEN DRAGEN, dat komt later pas.  We zullen dus nog even geduld moeten hebben voordat we 12 soorten appels en peren kunnen plukken. ELKE BOOM IS NAMELIJK VAN EEN ANDER RAS!

Tijd genoeg dus om iets leuks te bedenken voor ons eerste OOGSTFEEST, jij komt toch ook?!

Het was een leuke ochtend, goed voor het milieu, een verrijking van het landschap en ook nog eens leerzaam. Wij vrijwilligers en leden van de Volkstuinverenging Berlicum en SLA zijn blij met de nieuwe invulling van deze strook grond. Als je goed kijkt kan je de bomen vanaf de Zomerdijk zien.

Ze staan ter hoogte van de uilenkast en de muizenruiters.

Zo! OP NAAR EEN VOLGEND PROJECT…… Onze vereniging is groeiend en steeds meer en meer ondernemend. Heb jij een vraag of een goed idee, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar via e-mail () of stuur ons via facebook een Messenger-bericht. We reageren dan zo snel mogelijk.